Östrogen och Progesteron

Som jag nämnde i tidigare inlägg så har jag ju en stark misstanke om att mina hormoner är i total obalans, och har så antagligen varit under väldigt lång tid. Idag frågar jag mig själv varför jag inte läst på och forskat i detta tidigare..
Under normala omständigheter bevarar äggstockarna den hormonella balansen hos kvinnan genom självreglering av östrogen och dess motsatshormon progesteron.

Några exempel på hur dom funkar:

  • Östrogen – stimulerar bröstceller som kan leda till bröstcancer
  • Progesteron – skyddar mot bröstcancer
  • Östrogen – ökar salt och vattenansamling
  • Progesteron – verkar vätskedrivande
  • Östrogen – ökar risken för blodpropp
  • Progesteron – minskar risken för blodpropp
  • Östrogen – ökar kroppsfettet
  • Progesteron – hjälper kroppen att använda fettet som energi

Östrogen och progesteron minskar generellt med åldern, men förhållandet ändras drastiskt från ca 35 års ålder. Mellan 35-50 års ålder sjunker progesteronproduktionen med 75% och östrogenproduktionen med endast 35%. Detta innebär att en relativ östrogendominans (som egentligen beror på för lågt progesteron i förhållande till östrogenet) är mycket vanligt från 35 års åldern och uppåt.

Progesteronets funktioner:

  • Förelöpare till könshormoner, östrogener och testosteron
  • Bibehåller det sekretoriska endometriet (gör att ett ev befruktat ägg kan fästa)
  • Skyddar mot fibrocystisk bröstsjukdom
  • Är naturligt vätskedrivande
  • Hjälper till att använda fett som energi
  • Är naturligt antidepressivt
  • Hjälper sköldkörtelhormonernas funktion
  • Normaliserar blodets koaguleringsförmåga
  • Återställer sexlusten
  • Hjälper till att normalisera blodsockernivån
  • Normaliserar zink- och kopparnivåer
  • Återställer cellens rätta syrenivå
  • Skyddar mot livmodercancer
  • Hjälper till att skydda mot bröstcancer
  • Stimulerar osteoblastisk benbildning
  • Nödvändigt för överlevnaden av embryo och foster genom hela graviditeten
  • Förelöpare i kortisonsyntesen i binjurarna

Själv har jag beställt bioidentiskt progesteron.

Lämna en kommentar