Progesterontillförsel

Jag har fått hem min progesteronkräm och bestämt mig för att ge det ett försök. Tog första dosen i måndags och tänkte köra tre veckor innan jag gör en veckas uppehåll. Kommer att hålla detta uppdaterat för eventuella intresserade. Nedan kommer återigen lite lättläst angående progesteronet.

Motpolen till östrogenet är progesteron eller gulkroppshormon som det även kallas.
Progesteron produceras i gulkroppen som bildas när en mogen äggblåsa spruckit och släppt ut ett ägg. Det är detta som inleder den andra delen av menscykeln, den sk lutealfasen, då livmoderns slemhinna gör sig beredd att ta emot ett befruktat ägg. Progesteron är avgörande för fostrets fortlevnad. Om inte progesteronhalten bibehålls kommer livmoderslemhinnan att stötas ut och graviditeten att resultera i missfall. Cirka en vecka efter ägglossningen är nivån av progesteron som högst, men om inte ägget blivit befruktat kommer progesteronet att sjunka kraftigt en vecka senare vilket signalerar att slemhinnan ska stötas ut och så börjar cykeln om igen.
Nivåerna av progesteron i kroppen varierar alltså kraftigt beroende på vilken dag i cykeln man är. Progesteron också är det första hormon som minskar med åldern, när vi kvinnor inte släpper ett ägg varje månad (dvs klimakteriet) för att till slut helt sluta släppa några ägg (dvs menopaus). En liten del progesteron bildas även i binjurarna och kan då påverkas av stress. Progesteron ökar nivåerna av den lugnande signalsubstansen GABA i hjärnan och det ökar även känsligheten för serotonin.
Östrogen och progesteron behöver varandra i rätt proportioner för att kunna fungera optimalt och när de fungerar optimalt mår vi bra. Våra vävnader håller sig elastiska, våra kognitiva funktioner upprätthålls, vårt humör är stabilt, vår sexlust är normal, vårt blodtryck hålls nere och vi kan sova gott.
Brist på progesteron kan alltså ge östrogendominans men som yttrar sig som östrogenbrist eftersom man saknar progesteronet som frigör östrogenet. Om man i det här läget endast fokuserar på de symptom som är liktydiga med östrogenbrist och tillför mer östrogen förvärrar man bara situationen och utsätter sig också för en stor hälsorisk.
Progesteron är inte farligt och det framkallar inte cancer. Många kvinnor blir hjälpta av att bara tillföra ett bioidentiskt progesteron i klimakteriet. Det frigör då det östrogen de redan har i kroppen och ger lugn och balans.

Brist på progesteron kan ge:

  • oregelbundna blödningar
  • kraftiga blödningar
  • mellanblödningar
  • ömma bröst
  • PMS
  • kraftiga humörsvängningar
  • värmevallningar
  • nattsvettningar och avbruten sömn
  • torra slemhinnor
  • brist på sexlust
  • håravfall
  • mensen upphör
  • vallningar
  • trötthet
  • viktökning
  • hjärtklappning
  • ledsmärtor
  • sömnlöshet
  • oro
  • irritation
  • humörsvängningar
  • gråtig
  • nedstämdhet

Överskott av progesteron kan göra att du:

  • Blir onormalt trött
  • Får yrsel
  • Får illamående
  • Ökar övergångsålderns besvär

OBS Ett överskott av progesteron får man enbart av att ha tillfört progesteron till kroppen. Så var försiktig om du själv medicinerar med progesteronkräm du köpt på nätet. Vissa personer är känsligare än andra och du behöver själv prova dig fram. Ta helst inte mer än vad som rekommenderas på förpackningen. Ett tecken på att man använt för mycket progesteron är att man känner sig onormalt trött. I sällsynta fall kan man bli yr och illamående. Det kan även hända att du får mycket värre klimakteriebesvär som de som nämns här ovan. Har du en östrogendominans med blockerade receptorer och tillför progesteron så kan det bli en chock för systemet när alla hormoner slår på för fullt igen. Det normaliseras oftast inom 1-2 veckor men vi rekommenderar en till tre månaders testfas innan du säkert kan säga vilken dos som passar just dig.

5 tankar på “Progesterontillförsel

  1. tessmabon

    Nu är jag nyfiken efter att ha hittat till din blogg. Jag har precis fått hem min progesteronkräm och hoppas såklart på resultat. Så jag undrar dels om hur det blivit för dig med extra tillförsel av progesteron. Och så hoppas jag att det är ok att jag länkar till ditt inlägg här och lånar delar av det till min blogg? Jag tänker att jag gör så – tack på förhand!

    Svara
    1. mieengstrom Inläggets författare

      Hej. Självklart kan du länka till inlägget.
      Jag gjorde slut på det progesteron jag hade, sen avbröt jag försöket då jag inte märkte nån större skillnad. Hoppas det fungerar bättre för dig..

      Svara

Lämna en kommentar